Bantuiti de forta creatiei

22 08 2009

Haunted, in original, romanul lui Chuck Palahniuk a fost o provocare pentru care ii multumesc lui Rox, care a lansat ideea de a face posta o carte.

Mi-a luat ceva timp sa intru in lumea diabolic de creativa a lui Palahniuk, dupa cum mi-a luat ceva timp pentru a ma hotari cum sa imi scriu impresiile despre acest roman. Marturisesc faptul ca, nici acum, pe masura ce scriu, nu stiu exact unde voi ajunge, exact asa cum Haunted se construieste paragraf cu paragraf si, oricat de avizat ai fi ca cititor, nu poti prezice nimic din ceea ce urmeaza.

Pana la urma intrebarea care se naste este: despre ce e vorba? sau, mai bine zis, ce intentie a avut scriitorul? Pentru mine, Haunted prezinta mai mult decat o tabara de scriitori care sunt ”sechestrati” de buna voie intr-un teatru parasit de catre infamul domn Whittier, pentru mine romanul prezinta modul in care lumea poate evolua catre tenebre, poate transforma in forta creativa cele mai mari nenorociri ale vietii si cele mai intunecate ganduri ale fiintei umane.

Palahniuk prezinta, prin intermediul povestirii-rama, 19 personaje care isi spun povestea, iar fiecare poveste sondeaza mai adanc in drama personala a fiecaruia, delimitand cu greu faptele de fictiune, tocmai pentru a ajunge la ideea ca traim pe o planeta a suferintei si a solitudinii, dar, pana la urma, creatia presupune sacrificiu si suferinta. Caci, Haunted ar putea fi interpretat si asa, ca o mare alegorie pentru traumele pe care fiecare artist le sufera in momentul in care isi creeaza opera, fiind nevoit sa renunte la o parte din el cu fiecare noua creatie.

Haunted este o colectie de tipuri umane, de vicii si tabuuri sociale, care are curajul de pune degetul pe multe rani sangerande ale societatii contemporane, lucru dezvaluit inca de la inceput cu ajutorul poreclelor sub care personajele se ascund pentru a-si scrie/spune povestile – Mama Natura, Contele Calomniei, Veriga Lipsa, Contesa Clarviziune, Sfantul fara Mate etc.

Iar,pentru final, daca ar fi sa spun care a fost povestea mea ”preferata” din aceasta colectie, as spune ca aceasta este povestea doamnei Clark despre Cutia Cosmarurilor. Despre ce este vorba acolo? Va las placerea de a afla singuri, intrucat povestea merge mai departe, iar cartea a ajuns deja la urmatorul pe lista ”cartii posta”.

Astept sa citesc o noua recenzie. Pana atunci, daca v-am facut curiosi sau daca sunteti deja familiarizati cu Palahniuk, voila un mini-discurs al scriitorului:

Actions

Information

9 responses

26 08 2009
Palahniuk la mine. So, who’s next? « Rox

[…] sa ma lungesc. A citit si Alice. Impresiile ei despre carte aici : Mi-a luat ceva timp sa intru in lumea diabolic de creativa a lui Palahniuk, dupa cum mi-a luat […]

26 08 2009
Roxana Niculae

Da, cutia cosmarurilor e intr-adevar o poveste peste care nu ai cum sa treci, mai ales ca e in stransa legatura cu prezenta in casa a unuia dintre personaje, cu trecutul si deciziile unei mame, care… care face multe, mult prea multe.

Ma bucur ca ti-a placut. Pentru mine o sa ramana o carte de care n-ai cum sa treci fara sa te lase cu multe ganduri.

31 08 2009
alicioaika

Si pentru mine va ramane la fel. Asa cum iti povesteam si la masa, in Tusnad, e o carte care merita si chiar vreau sa descopar mai multe astfel de romane scrise de Palahniuk si nu numai. Imi ziceai tu si de Bruckner. Recomanzi un anume roman? 🙂

1 09 2009
Roxana Niculae

de Bruckner am citit momentan doar l”uni de fiere”. acum sunt pe “noua dezordine amoroasa” care imi place cu fiecare pagina. dar luni de fiere, am adorat cartea

1 09 2009
alicioaika

s-a notat 😉

29 10 2009
sweetdeeds

Ma bucur sa vad ca v-a placut Haunted. Sincer inainte de a propune cartea asta am stat bine si am analizat cat de deschisi sunt oamenii in ziua de azi, dar mai ales cum ar fi primit Palahniuk. Gasind postul tau, mica recenzie, m-ai facut sa zambesc si iti multumesc. 🙂 si sunt convinsa ca si Choke o sa-ti placa. Mult spor 🙂

29 10 2009
alicioaika

Eu am o pasiune oarecum morbida pentru astfel de romane :), pt ca arata si the dark side, ca sa zic asa, a naturii umane. Intre timp mi-am cumparat “Supravietuitorul” lui Palahniuk si vreau sa citesc si “Choke” si “Fight Club”, vazand filmul dinainte.
Nu imi plac nici mie oamenii care au prejudecati si pana nu citesti nu iti formula o parere, cam asa ar trebui sa fie. Ma bucur ca ti a placut pseudorecenzia mea 🙂

4 01 2010
O romantica visatoare

Eu ma simt neglijata. De ce numai pe Bookblog.ro recenzii? Mai vreau si aici… Ca imi plac. M-ai obisnuit prost… :d

6 01 2010
alicioaika

O sa reiau seria scrierilor si aici, fii fara grija. E my New Year’s Resolution 🙂 Din pacate, vor fi mai rare, dar nu vreau sa mai neglijez coltul meu de scrijeliri.

Leave a Reply

